Terugreis

22 juni 2015 - Limburg an der Lahn, Duitsland

Donderdag 18 juni Otocec – Ubersee (Duitsland)

We doen ’s ochtends lekker rustig aan en rijden dan nog een stuk huiswaarts. Het stuk door Slovenië en Oostenrijk is ondanks de snelweg een mooie route met veel bergen. Er ligt lang niet zoveel sneeuw meer als op de heenweg, maar op de hoogste bergen ligt toch nog steeds wat sneeuw. Onze route loopt langs Salzburg en we ontdekken in de digitale reisgids dat het een prachtige stad moet zijn. We zoeken er dus ook een camping uit. Maar als we er vlakbij zijn betrekt het ineens en gaat het helaas regenen. En we zien het met dit weer niet zitten om een stad te bezoeken. Daarom rijden we nog een stukje door naar Duitsland en vinden er een camperplaats op het platteland een paar kilometer van de Chiemsee. Het is een mooie plek met uitzicht op de bergen. Florian wil meteen zijn regenpak aan en verkondigt dat hij het hier heel leuk vindt en gaat meteen buiten spelen op het grasveld tussen de eenden. Er ligt een zandbak vol speelgoed en hij vermaakt zich uitstekend met een tractor die hij daar vindt. Wij genieten lekker droog in de bus van een donker biertje en apfelschorle. Een drankje dat Esther al kende uit Oostenrijk. Het is appelsap gecombineerd met spa rood. Erg lekker.

We eten ’s avonds de verse zuurkool die we in Zagreb op de markt hebben gekocht. En die is lekker!! Het is werkelijk jammer dat we er niet meer mee van konden nemen omdat we al met teveel spullen liepen te sjouwen in de stad, maar zuurkool als deze hebben wij nog nooit eerder geproefd. Zo heerlijk van smaak. Echt ongewoon lekker!

Na het eten regent het nog steeds. Dus proberen we eens uit of Florian het kaartspel Uno al begrijpt. Hij vindt het meteen erg leuk en wil steeds een nieuw spelletje spelen. Voor de vakantie ging hij met spelletje altijd direct van alles zelf verzinnen met de kaarten. En was het onmogelijk om het spel zo te spelen als het hoort. Wat ook prima is. Maar nu luistert hij naar de spelregels en roept steeds enthousiast: we spelen een spelletje, we spelen een spelletje! Nog een keer!

Vrijdag 19 juni Ubersee -Rothenburg ob den Tauer

Het regent ’s ochtends nog steeds dus we besluiten niet meer bij de Chiemsee te kijken maar een stuk richting huis door te rijden. Onderweg wordt het droog, en ten zuiden van Würzburg bij Rothenburg ob den Tauer vinden we een camperplaats. Het blijkt een prachtig ommuurd middeleeuws stadje te zijn waarbij het gehele centrum binnen de muren in oude staat hersteld is. Nieuwbouw en schreeuwerige reclame ontbreken hier volledig. Bij de toegangen in de stad staan dubbele of driedubbele verdedigingspoorten met dikke stadsmuren.

Werkelijk alles ziet er hier mooi uit. Prachtige gekleurde gevels, vakwerkhuizen, torens, kerken met prachtige klokken en zonnewijzers, ouderwetse uithangbordjes bij winkels, café’ s en hotels. Je weet soms niet welke kant je op moet kijken. Het ene huis is nog fraaier dan het andere. En door de hoogteverschillen zijn er ook overal leuke doorkijkjes. In het plaatsje rijdt ook nog een open oldtimertaxi rond. Alles klopt hier.

P1400660P1400676P1400777

Een groot deel van de stadsmuur is te bewandelen op de overdekte  balustrade van hout aan de stadskant. Buiten de stadsmuur heb je prachtig uitzicht op het stadje en de stadsmuren met torens, maar ook op de omliggende heuvels en dalen.

P1400695

We zien onder andere: heel veel bakkers, kerstwinkel met cadeautjesauto, stenenwinkels, handwerkwinkels, koekoeksklokkenwinkel, houten speelgoedwinkels, heksen, zwaarden en ridderwinkels, trekpoppen- en mobielenwinkels, winkeltjes met allerlei rariteiten van hout die bewegen en draaien. En nog allerhande winkeltjes met diverse soorten snuisterijen. Wij zijn niet zo van de souvenirwinkels, maar hier zitten zelfs voor ons veel leuke winkels tussen. Verder zijn er erg veel cafeetjes en restaurants en een brauhaus. Dit alles met stijlvol ingerichte etalages achter mooie gevels .

P1400735P1400877

Japanners zijn hier in opvallende hoeveelheden aanwezig. Op veel plekken staat alles zelfs in het Japans aangegeven. En er zijn zelfs souvenirwinkels met Japanse eigenaren.

We kopen bij de konditorei een zogenaamde Schneebal, de plaatselijke specialiteit van dit stadje. Het zijn een soort luchtige gefrituurde krokante sneeuwballen van deegslierten  met poedersuiker erop. Maar er zijn ook sneeuwballen met kaneelsuiker, chocola, nougat  en dergelijke.

Zaterdag 20 juni Rothenburg ob den Tauer – Limburg (D)

We ontbijten bij de bakkerij  en bekijken dan nogmaals Rothenburg ob den Tauer. We genieten wederom van alle prachtige gebouwen en we winkelen wat. Florian wil heel graag nog naar de bellenblazende beer kijken die ergens hoog boven een knuffelbeestenwinkel hangt en ook wil hij alle bellen vangen met zijn handen.

We zien opeens een enorme tractor het centrum binnenrijden door een smalle winkelstraat. De tractor is versierd en het blijkt dat er een stelletje in zit dat gaat trouwen. Het veroorzaakt een enorme oploop. Esther koopt een paar barefoot schoenen die ook zeer geschikt zijn voor in het water. En Florian vergaapt zich in een winkel met voornamelijk houten diertjes, poppetjes en soldaatjes, maar we kopen er alleen een hangertje voor in de kerstboom. Er is op een centraal plein een kleine markt waar we aardbeien en wat lekkere kaasjes kopen. Florian die tot noch toe echt alleen maar heel kleine aardbeitjes wilde eten (van die wilde die we zelf geplukt hebben, of heel klein gesneden) zegt tijdens het avondeten ineens: déze grote aardbeien vind ik soms wel lekker. En eet plotseling gewoon normale aardbeien op.

We gaan nog wat grote inkopen doen in een Duitse supermarkt en rijden dan nog een stuk richting Nederland. Onderweg zien we heel veel  velden met zonnepanelen. Ook veel daken staan er vol mee. Het is hier op dit gebied duidelijk verder dan in Nederland.  We overnachten bij een camperbedrijf op een gratis camperplaats bij het plaatsje Limburg.

Omdat het de laatste avond van de vakantie is drinkt Esther nog een glaasje ‘Bosnische jam’.

Zondag 21 juni Limburg an der Lahn - Haarlem

We bezoeken ’s ochtends precies tussen de regenbuien door het plaatsje Limburg. Een leuk plaatsje met veel vakwerkhuizen in allerlei kleuren en rijkelijk gedecoreerd. Ieder huis is weer anders van vorm en veel gevels en daken zijn van afgeronde leistenen. Sommige huizen zijn door de jaren heen gevaarlijk scheef komen te staan.

P1400919P1400990P1400994

De rood met wit beschilderde dom is ook heel bijzonder.

P1400928

We zien echt weer heel veel prachtige gebouwen. Maar hoe mooi het hier ook is, het kan niet tippen aan Rothenburg. In tegenstelling tot Rothenburg staat er hier wel nieuwbouw tussen de oude huizen. En ook is bij heel wat prachtige huizen de onderste verdieping verpest met nieuwe niet passende gevels en schreeuwerige uithangborden.

Ook gaan we voor de laatste keer langs een echte bakker, dat gaan we in Nederland nog heel erg missen.

’s Middags rijden we het laatste stuk naar huis waar we eind van de middag aankomen. Als wij de kampeerbus aan het uitpakken zijn is Florian druk met al zijn speelgoed herontdekken. Eerst de kralen, die al snel weer op de staafjes worden gedaan, de houten kip (die van Esther vroeger) wordt door de kamer gereden, de bus rijdt tientallen rondjes door het huis, en ook een groen autootje. En van de lego wordt een politieauto gebouwd met 3 paar wielen en 4 agenten erop.  Daarna speelt hij nog lang met de boerderij. ’s Avonds leggen we ons nieuwe kleed in de kamer. Een leuk aandenken en zo kunnen we nog lang nagenieten van een geweldige reis.

1. Sigrid:
    23 juni 2015
    Welkom thuis. Net als jullie erg genoten en het gevoel gehad dat ik meereisde..Leuk te lezen dat jullie Limburg hebben bezocht. Haha wij rijden daar vaak langs...
    Groetjes van hier!
  2. Simone:
    23 juni 2015
    Wat een heerlijke reis hebben jullie gemaakt! Echt prachtig en dank dat ik dit heb mee mogen maken!
    Groetjes,

Simone
  3. Josje:
    23 juni 2015
    Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt. Florian heeft onderweg ook een heleboel geleerd. Wat de natuur betreft, maar ook met eten.
    Ik heb genoten van jullie verhalen.
    Groetjes van Josje
  4. Kees en Regina:
    23 juni 2015
    Dat is een mooie reis geweest. De camper is goed bevallen als we dat zo gelezen hebben. De reisverhalen waren erg leuk om te lezen; mooie foto's daarbij. Wij nemen aan dat jullie nog veel meer foto's gemaakt hebben. Wellicht kunnen we die nog eens bekijken.
    Ook heel aardig om te lezen wat een ontwikkeling Florian doormaakt.
    Groeten van Kees en Regina
  5. Marieken:
    23 juni 2015
    Wat een reis hebben jullie gemaakt! Fijn dat jullie weer heelhuids (een hechtinkje hier en daar nagelaten) weer thuis zijn gekomen.
    Ik ga de blogjes wel missen. Mooi dat we zo een beetje met jullie konden meereizen.

Groeten en geniet nog even van het laatste restje vakantie!
  6. Sander:
    23 juni 2015
    Welkom terug. Dat was zeker een mooie reis. Erg leuk jullie verhalen te lezen, maar ik loop nog wel een beetje achter. Hilde en ik gaan waarschijnlijk in september naar Slovenië, geïnspireerd door jullie verhaal.
  7. Jan Willem:
    24 juni 2015
    Prachtige reis, leuke verslagen. Welkom thuis!
  8. Inger:
    29 juni 2015
    Jullie zijn weer thuis! Wat fijn :-) Ga jullie prachtige reisverslagen wel missen. Was beetje gewoonte geworden om op mijn vrije woensdag bij het ontbijt met jullie mee te reizen. Tot gauw.