Weer in Kroatië en Slovenië

21 juni 2015 - Taroudannt, Marokko

Zondag 14 juni Donje Ledenice  – Rakitje (Kroatië)

We rijden eerst langs een gepantserde trein met kanonnen die is achtergebleven op een oud spoor in de jaren 90. Het terrein is afgesloten, dus we rijden door naar het noorden tot de Sava rivier, waarlangs we nog een stuk rijden. Overal langs de oevers liggen hier nog mijnenvelden. In plaats van in de berm lunchen we maar in een plaatsje.

Bij Slavonski Brod maken we de laatste Bosnische marken en pfennigs op bij wat kleine winkeltjes, door wat laatste boodschappen te doen. Herman koopt ook een reusachtige watermeloen van 11 kilo. Na de grens komen we meteen in de wereld van snelwegen, C&A, Ikea, Decathlon, hypermarkten, etc. Een enorm contrast met Bosnië waar de veel leukere kleine winkeltjes nog overheersen.

P1400464

We rijden een flink stuk over de snelweg naar Zagreb met de airco vol aan, want het is ruim 30 graden geworden. Op de camping in Zagreb eten we pizza op het terras bij een meertje. Aan het einde van de maaltijd wordt de lucht pikzwart en gaat het vanuit het niets stormen. We rennen terug naar de kampeerbus waar de luifel al aan het opstijgen is en de stoelen bijna door de lucht vliegen. We krijgen de luifel samen ternauwernood opgerold en kunnen maar net voorkomen  hij stuk waait. De poten van de luifel klappen wel een aantal keer tegen de bus maar we hebben gelukkig geen schade. Florian is inmiddels helemaal in paniek dat er van alles opstijgt en dat we hem ook nog wegsturen bij de bus omdat het er gevaarlijk is met de luifel en de poten die alle kant op vliegen. Maar als de luifel weg is gaat Esther snel met Florian naar binnen om hem te troosten. Wat nog erg lastig is want hij is echt helemaal overstuur en net als hij een beetje is gekalmeerd komt hij erachter dat één van de twee pizzastukken die hij nog niet had opgegeten ook is weg gewaaid buiten. En hij begint weer te huilen dat dat niet mag. Herman probeert ondertussen de luifel van de buurcamper te redden, die ook opstijgt ondanks de flinke spanbanden. Gelukkig blijken ze hetzelfde systeem te hebben en kan Herman de luifel ook oprollen. Als de Duitse eigenaren later terugkomen uit Zagreb zijn ze stomverbaasd dat de luifel is opgerold. En ze zijn natuurlijk erg blij dat er geen schade is. We krijgen als dank een heel goede fles wijn kado.

Maandag 15 juni Rakitje

We rijden naar Zagreb en fietsen vanaf de parkeerplaats bij het station het centrum in. Florian fietst wederom op zijn eigen fietsje.

Zagreb is een vrij grote ruim opgezette hoofdstad. Er zijn in het centrum veel mooie oude gebouwen, musea en kerken.

P1400462

Met name de Marcuskerk met allemaal gekleurde dakpannen die de wapenschilden van alle Kroatische regio’s vormen is fraai.

P1400575

Florian vind het leuk om naar alle blauwe trams te zwaaien. Ook vindt hij de fonteinen in de vele parken erg leuk en hij vindt het geweldig om samen met papa muntjes te vissen uit de fonteinen.

Het is heel erg heet dus we doen erg rustig aan. Maar ondanks de hitte moeten we ook enkele keren schuilen voor een fikse regenbui. We bezoeken de imposante kathedraal uit de 11e eeuw die voorzien is van prachtige glas in lood ramen. Buiten lopen hier ook duiven rond en ineens ziet Florian een duif met twee stukjes pizza waarop hij nogal verbaasd maar ook wat triomfantelijk reageert met: Hier is mijn pizza heen gewaaid! Het zijn nu 2 stukken! De duiven eten mijn pizza nu op!

P1400473

We eten voor het eerst deze vakantie bij een echt vegetarische restaurant. Heerlijk. Als we daarna terug fietsen naar de kampeerbus zien we naast het treinstation nog een oude stoomtrein staan die Florian erg leuk vindt.

Dinsdag 16 juni Rakitje – Otocec (Slovenië)

We gaan nog een dagje naar Zagreb, want 1 dag was niet genoeg. We gaan eerst naar een grote overdekte markt waar we ons vergapen aan alle overheerlijke versproducten. Bij een groentekraam met onder meer hele witte kolen in het zuur, kopen we eigen gemaakte zuurkool.

En bij de zuivelafdeling kopen we een lekkere kaas voor de lunch. Het zier eruit als een soort peer, gemaakt van verse kaas met paprika. Ook zijn er allerlei kramen met verse pastaproducten zoals lasagnavellen en we betreuren het dat zoiets in Nederland niet bestaat.

P1400517P1400526

Daarna bezoeken we het natuurhistorisch museum. Het is een klassiek ingericht museum met oude houten kasten en vitrines. Er is een uitgebreide collectie met onder meer gesteenten, mineralen en ook opgezette dieren en insecten. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het hier zien. Een hele afdeling opgezette vissen bijvoorbeeld wat Esther, maar ook Florian erg interessant vindt. Een vitrine met allemaal gallen en stukken aangevreten hout waarbij je aan de patronen kan zien van welke kever dat is. Allerlei zeeleven is ook te zien waarbij dan opvalt dat er nauwelijks schelpen zijn, maar bijvoorbeeld wel een hele vitrine met allerlei zeewormen en sponzen. En we leren dat er ook kreeftachtigen in de sponzen leven. Verder zijn er ook veel vogels, zoogdieren en zelfs een baby-olifant.

P1400568

Daarna gaan we naar het museum voor naïeve kunst terwijl Florian inmiddels slaapt op papa’s rug. Er hangen hier prachtige kleurrijke schilderijen waarbij vooral de olieverfschilderijen op glas in het oog springen. Echt een aanrader voor wie nog eens naar Zagreb gaat.

P1400587

We zien ook nog weer veel mooie gebouwen waaronder het archief met mooie uilenbeelden erop, en het prachtige Kroatisch nationaal theater.

P1400619P1400609

We rijden na ons bezoek aan Zagreb door naar Otocec in Slovenië waar we een mooie natuurcamping vinden vlakbij een kasteel aan de rivier. Florian voert het oude brood aan de zwanen met hun twee kuikentjes.

Woensdag 17 juni Otocec

We doen rustig aan en doen wat klusjes zoals dit dagboek schrijven. Ook gaan we met Florian naar de eilandjes bij het kasteel om de zwanen en eenden met kuikentjes te voeren.

Esther gaat de hele middag en avond naar de Thermen om de sauna te bezoeken. Er is een heerlijk binnen- en buitenbad met prachtig uitzicht, bubbelbaden, stoombad, kruidenbad en sauna. Echt heerlijk zo even relaxen en ook hard nodig om been en rug weer wat soepeler te krijgen. Herman en Florian fietsen een stuk, voeren de zwanen en eenden met kuikentjes weer en gaan naar een speeltuin.

1. Piet en Martie Vink:
    22 juni 2015
    Wat maken jullie veel mee. Heel leuk om te lezen. Het loopt in ieder geval steeds goed af. Jullie auto "geniet" van de rust. Piet heeft hem meteen maar naar binnen gezet nadat jullie vertrokken waren. Veel groeten van ons uit de Houtrakpolder. Martie en Piet Vink