Trogir, Sibenik en Split

11 mei 2015 - Taroudannt, Marokko

Maandag 27 april  Pakostane - Trogir

Esther is ’s ochtends al heel vroeg wakker en ze gaat nog schelpen zoeken op het strandje en bij de rotsen bij de camping. Het levert vooral veel leuke slakjes op. En Herman vindt later nog een haarster.

Als we richting Trogir rijden komen we langs een klein dorpje met een haventje en een klein stukje grindstrand. Esther gaat even poolshoogte nemen of er leuke dingen liggen. Er ligt eigenlijk helemaal niets . Het haventje is klein en bestaat uit een aantal steigers met voornamelijk piepkleine vissersbootjes. Als Esther snel even op 1 steiger gaat kijken ziet ze in het water tientallen levende zeekomkommers en ook wat zee-egels. Ook liggen er veel lege slakkenhuizen en zee-egel schalen. Waarschijnlijk wordt hier door de vissers wel eens het een en ander aan schelpdieren ‘gedumpt’. Samen met Herman en Florian speuren we het water af en de vondsten zijn geweldig. We zien in het water van alles liggen en Herman hengelt met een lange stok alles uit het water. Zo hebben we al snel een hele verzameling zee-egels, grote slakkenhuizen, stukjes koraal een grote pinna (!), en een parelmoeren schelp met gaatjes waar we de naam even niet van weten. Helaas valt de prachtige ‘kokkel’ met grote stekels op het laatste nippertje van de stok en verdwijnt daarna tussen de rotsen. Maar hoe jammer ook, het mag de pret niet drukken. We zien ook heel erg veel levende anemonen, zee-egels en zeekomkommers en een prachtige rode zeester in het water Op de bodem zitten ook vreemde ronde spiraalachtige dingen.

P1340697P1340706

We brengen een kort bezoek aan Sibenik waar we de 15e eeuwse kathedraal (werelderfgoed) bekijken. De kathedraal heeft een prachtig roosvenster en aan de buitenkant zit een rand met allemaal koppen van mensen erop. Een zij-ingang heeft prachtige versieringen en beelden van Adam en Eva. Er is een leuk oud centrum met kleine smalle steegjes

P1340740P1340754

Florian begint bij het eerste terras al te roepen: ik wil op het terras. Want hij vindt het steeds heel leuk als we op een terrasje gaan zitten. Een andere uitspraak van Florian vandaag: Ik ben een gróte baby, ik kan al lopen en fietsen en praten!

Na Sibenik rijden we via de kust naar Trogir en hebben prachtig uitzicht op de eilanden en het schiereiland Pakostane. Veel plaatsjes hebben jachthavens met dure schepen.

P1340789

Op de steile hellingen staan veel olijfbomen. Met de keien van het land zijn muurtjes gemaakt om de bomen heen. Het is een vreemd gezicht. De muurtjes moeten er voor zorgen dat zomers de bomen niet verbranden en verdrogen en met regen dat het water vasthoudt. Ook beschermt het tegen de koude wind. Zonder de muurtjes zou hier niets kunnen groeien.

We eten pizza bij een restaurant vlakbij de camping. Op de camping gaat Esther nog even dennenappels in zee gooien met Florian en vindt dan kalkrotsen met fossiele foraminiferen. Herman is helemaal blij dat we eindelijk fossielen hebben gevonden en nog wel op de camping!

Dinsdag 28 april Trogir – Split

’s Nachts regent het hard en het onweert. Zo slecht hebben we het nog niet gehad. Gelukkig is het  ’s ochtends alleen bewolkt maar wel droog.

We vermaken ons na het ontbijt alle drie goed bij de rotsen aan zee op de camping. Florian is druk met dennenappels gooien, Herman zoekt mooie foraminiferen in de rotsen en Esther bekijkt anemonen in zee. En Florian roept opeens heel opgetogen: óh wat een prachtige bloem, díe ga ik plukken!

We gaan naar Trogir. Het stadje is geheel opgenomen als Unesco Werelderfgoed. Het heeft een prachtige oude binnenstad met kronkelige nauwe steegjes en poortjes. Esther bekijkt de kathedraal van binnen en beklimt de toren. Er is een enge steile trap naar boven.  Je kunt het oude stadje zp prachtig zien en ook de bergen. Florian vindt het leuk om vanaf het plein naar mama te zwaaien die hoog op de toren staat. Florian fietst weer de hele stad rond met zijn fietsje. Tijdens de lunch zitten we bij de palmbomen aan het water en vermaakt Florian zich met duiven ‘bekijken’. Wat dus gewoon betekent dat hij er eindeloos achteraan rent of fietst.

P1340820P1340850P1340860

Op de markt kopen we gedroogde  vijgen om lekker op te snoepen en verse doperwten voor het avondeten. Florian helpt ze te doppen en vindt ze rauw heel lekker om te eten. Tot onze verbazing eet hij er een heleboel op en ook de gekookte variant vindt hij heel lekker. We kamperen op de camping bij Split.

Woensdag 29 april Split

We bezoeken Split. We gaan vanaf de camping met de bus naar de stad. We stappen uit bij een markt. Daarna gaan we naar het gedeelte van de stad waar vroeger het paleis is geweest en wat nu werelderfgoed is. Er heeft in de Romeinse tijd (1e eeuw) een enorm groot paleis gestaan van Diocecranus met allemaal bijgebouwen en veel grond. De ruïnes van het paleis zijn later gebruikt om huizen te bouwen. Nu is het  een oud stadje met veel pleintjes, kleine kronkelige smalle steegjes en poortjes en overal restanten van het oude paleis . Er staan ook veel Romeinse gebouwen. Er zijn erg veel terrasjes in de nauwe steegjes en het hele centrum is autovrij.

We bekijken de kathedraal die eerst een mausoleum van Diocecranus is geweest en daarna de tempel van Jupiter.

P1350029P1340937P1350076

Esther beklimt samen met Florian de toren. Het is heel hoog met soms moeilijke treden maar Florian klautert zonder problemen omhoog en omlaag. We hebben prachtig uitzicht over de stad. Onder de kathedraal bekijken we nog de gewelven/kelder van het paleis  die gebouwd is om het paleis recht te krijgen op de heuvel en dus ook alleen aan de zeekant zit. Het is een enorme hoge ruimte met allerlei verschillende ruimtes en gewelven.

P1340946

We lunchen aan zee bij de boulevard met palmbomen. We eten een soort opgerolde pizza die ze hier overal verkopen en spinazietaart. Florian holt weer achter de duiven aan. Hij fietst ook weer eindeloos om een fontein heen. De stralen van de fontein verdwijnen soms en dat vindt Florian heel fascinerend: de fontein is nu weg! de fontein is weer terug gekomen!

P1340994

Opvallend in dat er in de hele stad nauwelijks muziek is. Zelfs aan de boulevard geen schallende radio’s. Het is heerlijk rustig.  ’s Avonds eten we op een prachtig plein met uitzicht op zee. Heerlijke vis (gegrilde tonijn en zeebaars) en goddelijke chocolademousse met olijfolie en zeezout. We gaan terug met de bus en zijn pas om 22.00 uur weer terug op de camping.

Donderdag 30 april Split – Podaca

We rijden langs de kust van Split  naar Podaca, Onderweg zien we veel gele toortsen. We rijden door de Cetinakloof op een steile en bochtige weg. In Makarska is het schelpenmuseum helaas gesloten. We vinden weer een camping aan zee.

P1350113

We vinden op het grindstrand diverse slakken. In sommigen zit nog een levende of dode heremietkreeft. Florian is ook aan het verzamelen geslagen. Hij verzamelt een hele berg met afgesleten stukjes groen glas. Hij vertelt ons trots dat hij groene steentjes zoekt. Ineens zegt hij bij één van die stukjes een beetje verbolgen: dit is helemaal geen groene steen, dit is glas! En dan wijzend op de berg met andere stukjes glas: Die niet, néééé, die niet! (waarmee hij bedoelt dat dat groene steentjes zijn).

1. John:
    11 mei 2015
    Lekker productief met je verslagen. Leuk om te lezen. 28 mei vertrekken we en hebben er zin in.
  2. Josje:
    12 mei 2015
    Hoi Esther, Herman en Florian,
    Wat zien jullie allemaal mooie dingen,
    Jullie genieten, zo te lezen.
    Geniet nog lekker verder en ik ben benieuwd naar het volgende verslag.
    Groetjes
  3. Simone:
    13 mei 2015
    Wat een leuke verhalen en prachtige foto's! Nog heel veel plezier!