Duitsland, Oostenrijk en Slovenie

19 april 2015 - Bohinj, Slovenië

Het heeft even geduurd, maar hier dan ons eerste reisverslag. De rest volgt hopelijk heel snel. Veel leesplezier! Esther, Herman en Florian

Maandag 6 april Hengelo – Aschaffenburg (Duitsland)

Onze reis start in Hengelo omdat we hier een heerlijk weekend met familie afsluiten. We vertrekken pas om 15.30. We kunnen nog een heel stuk rijden en zien onderweg in Duitsland nog hertjes. We vinden een mooie camperplaats naast de rivier de Main in Asschaffenburg. We kunnen het kasteel van rode zandsteen aan de andere kant van de rivier in de hoogte zien liggen. 01 Kasteel Asschaffenburg Duitsland

Dinsdag 7 april Aschaffenburg – Bad Aibling (Duitsland)

We fietsen naar het centrum van Aschaffenburg om ontbijt te kopen bij de bakker. Florian ziet een broodje in de vorm van een maan en is heel erg blij met zijn maanbroodje. We  bekijken het kasteel. Vanaf het kasteel heb je mooi uitzicht over de rivier en het Pompeijanum (huis in Romeinse stijl).  Heerlijk om zo even van het prachtige weer te genieten. Het is een erg leuk plaatsje zeker de moeite waard om nog eens naar toe te gaan.

We overnachten in Bad Aibling. Als we brood willen kopen vinden we alleen een armetierig winkeltje op een afgelegen plek. Bij binnenkomst blijken ze er echter Esthers favoriete taart te verkopen: Mohnkuchen. Dat is maanzaadtaart en alleen maar te krijgen in sommige delen van Duitsland. Ook hebben ze hier heerlijk kummelbrood dus we hebben ook een heerlijk ontbijt.

Woensdag 8 april Bad Aibling - Bohinjska Bistrica (Slovenie)

In Oostenrijk stoppen we nog om van het uitzicht op de besneeuwde bergen te genieten en een sneeuwballengevecht te houden. Ondertussen moeten we ook oppassen voor slangen.

02 Slangen op de parkeerplaats in Oostenrijk

Via de Karawankentunnel in Oostenrijk rijden we naar Slovenië. Bij Bled hebben we uitzicht op het meer met daarop een  eilandje en een kerkje. We rijden een mooie bergweg naar Bohinsjska Bistrica waar we een schitterende camping vinden aan de rivier met uitzicht op de besneeuwde bergen. Florian vindt stenen gooien in rivier heel leuk en vermaakt zich prima. Het is overdag heerlijk warm maar de nachten zijn nog wel koud met wat vorst maar gelukkig hebben wij een kachel in de bus. Er is geen maan dus we kunnen de sterren ’s avond mooi zien.

Donderdag 9 april Bohinjska Bistrica

Het wordt ’s ochtends al snel warm. Bij de kampeerbus komen steeds vinkjes en in de rivier zitten veel witte kwikstaarten. We ontbijten met heerlijk brood met kummel en koriander.

We maken een fietstochtje van 25 kilometer. Vanaf de camping loopt een grotendeels  vrijliggend  fietspad door een prachtig dal naar het Bohinsjsko meer. Onderweg zijn prachtige velden met uitzicht op besneeuwde bergen en stukken met bebossing met allerlei (stinsen)planten in bloei zoals bosanemoon en primula.

03 Bohinj fietspad04 Bohinj05 PrimulasHet is een pracht aan gele, witte en paarse bloemetjes. Er is veel kleinschalige landbouw. De eerste akkertjes worden omgeploegd met kleine tractors. Er staan onderweg allemaal kleine houten raamwerken om het graan op te drogen. Ook is er wat kleinschalige houtindustrie. We zien op een aantal plaatsen boomstammen liggen en ook veel stapels hout voor de kachel. Florian voert bij het meer van Bohinjska Jezera de endjes en tijdens de lunch genieten we van het uitzicht op de besneeuwde bergtoppen.

06 Bohinjska Jezero

Esther gaat nog 900 meter omhoog met de kabelbaan naar de Vogel berg. (Herman blijft liever beneden en Florian slaapt). Er is bovenop die berg een heel skicentrum, maar er kan nu nog maar op een enkele plaats geskied worden. Het is er ondanks de hoogte heerlijk warm dus geniet Esther nog even van het prachtige sneeuwlandschap met een heerlijk koud biertje op het terras.

07 Vogel berg

Herman heeft zich ondertussen samen met Florian vermaakt met stenen en dennenappels en bootjes (takken) in het meer gooien .

’s avonds gaan we nog uit eten bij de lokale pizzeria waar we geroosterde forel met heel erg  veel knoflook krijgen en als toetje een plaatselijke specialiteit: een  soort opgerolde pannenkoekjes met verse kaas (soort cottage cheese).

Vrijdag 10 april Bohinjska Bistrica

Wederom een erg warme dag. Met de kampeerbus gaan we naar Stara Fuzina vanwaar we een wandeling maken van 10 kilometer door de Mitrica kloof in het bos. Het eerste stuk is smal met een riviertje met een sterk verval,  die op sommige plekken een diepe smalle kloof heeft uitgesleten tot wel 30-40 meter diep en maar enkele meters breed. We lopen er via een smal rotsachtig paadje vlak naast.

08 Mitrica kloof

Daarna lopen we nog een stuk door de groene weiden in het dal met lentebloemen en huisjes  en uitzicht op de bergen met sneeuw.

09 Voorjaarsplant11 Pad12 Mitrica waterval

Op het pad vinden we nog een pad. Bij de waterval lunchen we voor we weer terug gaan. Florian loopt heen en terug ongeveer 2 kilometer zelf. Verder zit hij lekker in de drager op Herman zijn rug.

10 Mitrica

Het pad zit vol hellingen en er zijn veel keien en we doen er ondanks de geringe afstand bijna de hele dag over. Op de camping bouwt Herman met Florian nog dammen in de rivier.

1. Rogier:
    20 april 2015
    Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben! Ziet er goed uit allemaal
    Groet en kus voor Florian, Rogier, Trees, Jacob & Loes
  2. Jonne:
    20 april 2015
    Dat klinkt allemaal geweldig. En die Florian zo stoer op z'n eigen fiets!
    Jullie kasgroenten groeien de pan uit, dus ik bof. Veel plezier nog verder.
  3. Sigrid:
    20 april 2015
    Lieve allemaal ..wat fijn dat alles goed gaat en het weer meewerkt. Leuk om Florian op zijn eigen fiets te zien. Erg mooi daar..Groetjes..
  4. Ellen:
    20 april 2015
    Wow, jullie verslag lezen is veel leuker dan werken. Hier neem ik even de tijd voor. In 1 klap in 3 landen komen waar je nog nooit geweest bent. En wat heerlijk die foto's en dat oog voor natuur-detail. Echt smullen ! Veel plezier met zijn drietjes.
  5. Marieken:
    20 april 2015
    Klinkt goed allemaal, en wat een mooie foto's! Veel plezier!
  6. AnneMarijke:
    20 april 2015
    Klinkt allemaal echt als vakantie en avontuur (Florian).
    Geniet maar fijn!
  7. Esther Deurloo:
    21 april 2015
    Hoi Herman, Esther en Florian,

Wat een prachtige natuur en wat genieten zeg van het weer en de uitzichten.
    We kijken verder uit naar jullie reisverhalen. Fuad genoot van de foto van Herman en Florian op de fiets.

Veel plezier en geniet en tot het volgende reisverslag.
  8. Hengameh:
    21 april 2015
    Hoi lieve vakantiegangers,
    WOW jongens! prachtig allemaal! wat een mooie natuur en omgeving! moet je Florian zien, zo stoer met zijn bril op de fiets:-)
    Veel plezier en blijven genieten! tot de volgende reisverhalen/foto's
  9. Ger en Aafje Zevenberg:
    22 april 2015
    Hoi Herman, Esther en Florian
    Met veel plezier jullie reisverhaal gelezen.
    Door de drukte hier (verbouwing) kwam het er niet van.
    Wachten met spanning het volgende deel af.

Groeten en een dikke knuffel voor Florian
    Ger en Aafje
  10. Linda:
    23 april 2015
    Hoi Esther, Herman en Florian,
    Ziet er allemaal heel mooi uit.
    Heel veel plezier.

Maarten en Linda