Weer thuis!

7 januari 2011 - Haarlem, Nederland

Dinsdag 21 december: 9616km

Het heeft werkelijk de hele nacht geplensd en geonweerd. We vertrekken om 7.15 nog in het donker aan de lange weg terug. Het regent en onweert nog steeds vreselijk.

We kiezen een andere weg terug via Sevilla en Salamanca. Het is een veel mooiere weg dan de route van de heenweg via Madrid. En het schiet ook heel goed op. De weg is goed en rustig. Na een paar uur houdt het zelfs op met plenzen. De rest van de dag hebben we af en toe een buitje, maar het noodweer wat nog steeds af en toe dreigt omzeilen we behendig.

Onderweg zien we in het heuvelachtige landschap veel olijfbomen, wat druiven en kurkeiken. De moskeeën en medina's zijn verruild voor bergplaatsjes met ciudads, witgeschilderde huizen en mooie statige Spaanse kerken. Overal zijn stukken land onder gelopen. Het ziet er uit alsof het hier enorm noodweer is geweest, en we zijn enorm blij dat we vandaag tenminste het meeste noodweer weten te omzeilen. Rond Salamanca zien we bizar veel roofvogels, die nog het meeste op rode wouwen lijken. Totaal hebben we er zeker wel 100 gezien! Ook zien we verschillende ooievaars. Na 13 uur en meer dan 1100 kilometer verder overnachten we in een hotelletje in Zarautz naast de camping waar we de heenweg hebben overnacht. Omdat er in het restaurant wordt gerookt moeten we maar weer picknicken in onze kamer. We zijn net te vroeg, want dit is per 1 januari gelukkig afgelopen in Spanje.

Woensdag 22 december: 10750km

Regen, regen, regen. Gelukkig worden we niet wakker op een camping maar in een hotel. We vertrekken vroeg. Al snel komen we in Frankrijk. Het schiet lekker op ook al regent het echt de hele dag… Aan het eind van de middag horen we berichten op de radio over sneeuw bij Parijs en 50 kilometer file. Het wordt steeds erger en op het laatst staat er zelfs 470 kilometer file in de regio Parijs! We zijn bij Orleans en we zoeken dus maar een hotel voordat we vastlopen op de weg. We zien later op de TV dramatische taferelen op de weg. Goed dat we zijn gestopt.

Donderdag 23 december: 11495km

We checken voor vertrek op internet hoe de situatie is op de weg. Er wordt gewaarschuwd voor gladheid, maar er staan geen files. Wel worden er sneeuwbuien voorspeld in Noord Frankrijk, in België en in Nederland. We hebben er geen vertrouwen in dat we vandaag thuis komen maar we zien wel hoe ver we komen. Afgezien van een glad stuk weg bij Lille waar we langzaam rijden gaat alles heel voorspoedig. We hebben heel veel geluk, en nergens hebben we last van sneeuwval. We zijn om een uur of 4 thuis. Later horen we dat het na ons flink is gaan sneeuwen overal. We zijn er dus mooi tussendoor geglipt!

Naschrift: ruim 12000km

Wij hebben het erg naar onze zin gehad in Marokko. We hopen ook dat iedereen heeft genoten van onze verhalen. Bijzonder gastvrije mensen en een erg mooi land.

Jullie hebben wellicht onze kerstkaarten gemist dit jaar, maar bij deze wensen we iedereen een gezond en gelukkig 2011!!!

Esther en Herman